Wat eten we vandaag?

Koken, in mijn potten roeren, receptjes uitproberen, ik ben daar grote fan van.  Ik geniet van die momentjes en vind het heerlijk om mijn huisgenootjes lekker eten voor te schotelen. Alleen is het niet altijd simpel om de vraag ‘wat eten we vandaag?’ te beantwoorden.  Het vraagt  van mijn kant een zekere structuur en organisatie om elke dag vers en gezond te koken.  Maar ik heb ook houvast en die deel ik vandaag met jullie.

Maak een weekmenu.

Nou deze is echt al zo oud als de straat maar als je op voorhand weet wat je gaat koken dan bespaart je dat zo veel moeite en gedoe.  Je neemt een moment per week dat je even kijkt wat er op de menu zal staan die week en voilà, de rest van de week moet je er niet meer over nadenken.  Ik maak meestal op zondag een overzichtje, dan is ook iedereen hier thuis en kan ik rekening houden met suggesties.  Mijn agenda dient als planning, ik werk niet met losse blaadjes.

Werk met vaste dagen.

Dat is nu iets minder maar toen ik nog ging werken en hele dagen weg was draaide mijn hele ‘eetsysteem’ op  dit principe.

Maandag: stoemp met een vleesje
Dinsdag: rijst en liefst vegetarisch
Woensdag: gekookte patatjes met vis
Donderdag: gebakken patatjes
Vrijdag: pasta

Dit was echt mijn houvast, het is veel simpeler om te bedenken welke stoemp je gaat maken dan om helemaal van niks te beginnen.  Bovendien kan je stoemp al op zondag maken, ik vind dat altijd lekkerder opgewarmd.  Patatten schillen is niet mijn favoriete bezigheid maar 1 keer schillen op woensdag en gelijk twee dagen eten hebben, daar kan ik mee leven. En oh ja, mijn kinderen zijn dol op aardappelen :-).

Maak een lijst met gerechten.

Goesting om te koken is er altijd wel maar de inspiratie laat me dikwijls in de steek.  En daarom heb ik eens een excelleke gemaakt met allerlei gerechten.  Mijn agenda kwam toen goed van pas want ik moest maar terugbladeren en ik had gelijk al een heleboel ideetjes bij elkaar.  Geen inspiratie?  Dan blader ik eens door mijn excel.  Ik heb hem onderverdeeld in vlees/vis/pasta/rijst/soep/dessertjes/allerlei, zo vind ik altijd alles makkelijk terug.

Plan je boodschappen.

Hoewel koken één van mijn favoriete bezigheden is heb ik echt een bloedhekel aan boodschappen doen. Maar aangezien er geen ontkomen aan is maak ik het mezelf wel gemakkelijker.  Samen met mijn weekmenu stel ik een boodschappenlijst op. Ik kijk natuurlijk in mijn voorraad of er nog iets is dat ik nodig heb en er plakt ook altijd een post-it in mijn agenda waarop ik de hele week door noteer wat er nog moet gekocht worden.  Twee keer per week trek ik dan richting supermarkt, op maandag en op vrijdag.

Maak een voorraad en vries in.

Niks zo makkelijk dan een bakje spaghettisaus laten ontdooien en je kan eten! Ik ben dan ook een grote voorstander van een grote pot te koken en een paar porties in te vriezen.  En dan niet alleen spaghettisaus maar ook stoofvlees, chili con carne, soep, geblancheerde groentjes, stoofpotjes, tomatensaus of andere groentensauzen. Als het snel moet gaan dan vind ik het super om te winkelen in mijn diepvries :-).

 

Zijn er zo nog tips?  Laten jullie me ze weten? Bedankt!

Advertenties

Hoe organiseer ik mijn huishouden? 

Eindelijk draait mijn huishouden zo goed als altijd op rolletjes! Ik weet het, eigen lof stinkt, maar het is wel een hele verademing na jaren ploeteren. Want zo vlot als het nu gaat, zo chaotisch is het ooit geweest. En omdat ik het iedereen gun volgen hier mijn ultieme huishoudorganisatietips:

1) mijn A4-agenda.
Oftewel mijn heilige graal. Hij komt uit den Action en als je hem openslaat zie je gelijk een hele week met veel ruimte per dag. Ik kan echt niet meer zonder en neen, allerhande apps, electronische agenda’s en dergelijke werken niet voor mij. Sommigen gebruiken een planner of een bullet journal en eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Wat staat er zoal in mijn agenda?

  • afspraken. Nogal logisch voor een agenda niet?
  • to do’s. Ik maak per dag een lijstje met dingen die ik ga doen en vink ze af zodra ik ermee klaar ben.  En ik schrijf ook gewoon echt alles neer (wc’s schoonmaken, eten klaarmaken, tourke lopen, …) Helemaal achteraan in mijn agenda heb ik een opsomming gemaakt van dingen die nog moeten gebeuren maar waarvoor ik nog geen specifieke planning in gedachten heb (muur verven, kleerkasten kindjes uitkuisen, …)
  • dingen die ik niet mag vergeten: kindjes iets speciaals meenemen naar school? Boeken terugbrengen naar de bibliotheek? Een pakje bij de post afgeven? Een kaartje schrijven voor een verjaardag?
  • ons weekmenu.
  • mijn gewicht.
  • reminders om water te drinken (ik ben een geweldig slechte waterdrinker dus hou ik het bij in mijn agenda, dat werkt wel).
  • Verder plak ik er elke week een blanco Post-it in waarop ik de boodschappen op noteer.

Je ziet, een hele boterham en daarvoor gebruik ik mijn agenda.  In het verleden had ik de neiging om voor elk onderdeel een schriftje, een los papiertje of een Post-it te gebruiken maar dat was op den duur niet meer te overzien.  Nu vind ik dit allemaal op 1 plaats terug.

2) Werk routinematig.
In elk huishouden moet er al eens schoongemaakt worden en ik ondervond dat je daarvoor best routines gebruikt. Zo zijn er een paar zaken die ik elke ochtend doe, zo’n 15 minuutjes om het hele huis wat op orde te krijgen (bedden opmaken, badkamer netjes achterlaten, …) Ook ’s avonds gebruik ik 10 minuutjes om wat na onszelf op te ruimen. Niets zo fijn als dan de volgende ochtend de deur van je keuken of living te openen en dat er dan geen hoop rommel naar je ligt te lachen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet de vrouwelijke equivalent van Mr Proper, integendeel zelfs maar ik leerde wel dat als je alles wat bijhoudt en gewoon elke dag wat doet je daar het verste mee komt (bon, ik toch).  Ik heb ook officieel geen wekelijkse kuisdag meer dankzij die routines, hip hip hoera!

3) Weekmenu.
Al sinds jaren maak ik op zondag een weekmenu voor de daaropvolgende week. De boodschappen haal ik dan op maandag en op vrijdag in huis, op andere dagen stap ik geen supermarkt binnen. Dit werkt zo goed voor ons, echt een tip als je hiermee in de knoop zit.  Ik snap ook echt niet dat er nog mensen zijn die ’s morgens niet weten wat ze ’s avonds gaan eten.  Of is dat gewoon mijn autistisch kantje?

4) 1 wasmachine per dag.
Wassen en strijken, daar heb ik dus echt een hekel aan.  Eikes beikes zeg.  Maar als deel van mijn ochtendschoonmaak verzamel ik dus alle was, ik sorteer het direct en draai een wasmachine als het nodig is.  Maar: ik beperk me tot 1 wasmachine per dag!  Geen dagen meer met verschillende wasjes die dan ook allemaal moeten droog geraken en die dan ook zorgen voor een berg strijk.  Gewoon 1 wasmachine die ik gelijk ’s ochtends in gang steek.  Daarna zwier ik alles in de droogkast en eenmaal droog vouw ik alles gelijk op.  Valt er toch wat te strijken?  Dan doe ik dat nu ook meteen.  Alleen als het echt de moeite niet is wacht ik tot de volgende dag.  En dan hup, alles weer proper de kast in.  Achterstand in was en strijk was hier vroeger schering en inslag maar is nu verleden tijd.

 

 

En hoe was uw grote vakantie?

We naderen het einde van de grote vakantie en het leek me wel eens leuk om een overzichtje te maken van wat we hier zoal uitspookten.

Laten we beginnen bij het begin: eind juni waren de kindjes stikdood. De spanning van het einde van het schooljaar, allerlei schoolse activiteiten die nog vlug vlug moesten afgewerkt worden, een agenda vol verjaardagsfeestjes, dat alles zorgde voor een ware uitputtingsslag. Begin juli stond dan ook in het teken van rust, op ons effen komen. Dat hadden ze echt nodig en na een paar dagen luieren was de batterij opnieuw opgeladen.  Want ook dat is voor ons vakantie, geen agenda, beetje rondlummelen zonder doel, spelen, liggen in de zetel en boekjes lezen, we hebben het allemaal gedaan en het was heerlijk.

Natuurlijk, na het kalme leven volgt de inspanning.  We gingen op vakantie naar Frankrijk waar we in een hittegolf belanden.  Het zwembad zorgde voor genoeg afkoeling en de speeltuin voor extreme opwarming.  We wandelden in het bos (lekker koel) en deden autoritjes (lang leve de airco).  Zo heet is niet echt mijn ding maar we gaan niet klagen, de regen is nog veel minder mijn ding.

Terug thuis deden we vooral uitstapjes, naar zee, naar Pairi Daiza, naar de kinderboerderij, naar binnenspeeltuinen toen het weer echt te slecht werd en naar de bioscoop.

Tussendoor bouwden de kinderen overal kampjes, in onze living, op de trampoline, in hun slaapkamer.  Ze amuseerden zich prima thuis, lang vergeten speelgoed werd weer bovengehaald en zorgde voor uren plezier tijdens de grijze dagen.

Gelukkig klaarde het weer toch wel weer wat op en kon onze investering gaan renderen: ons zwembadje!  Maanden geleden installeerden we een zwembad met warmwaterpomp en filter en de hele rimram. Mei en juni waren topmaanden voor het zwembadje, na school en op vrije dagen werd er hier lustig gezwommen.  We kochten ook een simpele buitendouche en echt, hoe heerlijk is dat zeg.  In juli werd er minder gezwommen door onze vakantie maar augustus hebben we die achterstand weer ingehaald.  Zonder warm water steek ik mijn teen er niet in maar 29  à 30 graden kan ik heel erg appreciëren.  Gevolgd door een lekkere douche waarbij je achteraf niet je badkamer hoeft schoon te maken, toppie!

En zo vlogen twee maanden voorbij, je knippert met je ogen en hallo, daar staat 1 september voor de deur.  Maar we zijn er ook niet rouwig om, aan alle mooie liedjes komt een einde en sinds we gingen kennismaken met de nieuwe juffen en klassen staan ze hier te springen om morgen te starten.

En hoe was uw grote vakantie?

 

School-routine

1 september nadert nu echt met rasse schreden, het einde van de grote vakantie is ingezet.  Deze week is toch wel heel speciaal, de start van het schooljaar valt op vrijdag, dan blijven er dus nog 4 echte vakantiedagen over.

Nu ja, vakantie is het nog steeds en halleluja, ook mooi weer maar deze week is het toch ook weer een beetje zoeken naar een routine.  En dan niet alleen voor de jongens maar dus ook voor mezelf!  Niet dat ik zo’n langslaper ben of de hele dag ongewassen in pyjama doorbreng maar vakantiedagen zijn nu eenmaal geen schooldagen.

Maar deze week passen we ons dus al een beetje aan.  Kindjes op tijd naar bed (hun avondroutine wijzigt niet, alleen hun bedtijd), mijn wekker stond vanmorgen al om 7 uur (ik moet er niet voor dag en dauw uit godzijdank).  De kindjes werden vanzelf wakker rond half 8 wat maakt dat we goed bezig zijn want ook zo rond half 8 staan ze op een schooldag op.  De ochtend verliep nog wel rustig en zonder gejaag.

Voor de oudste die naar het tweede leerjaar gaat oefenden we terug wat sommetjes.  Gelukkig heeft hij wel de hele vakantie gelezen, ik verwacht dus weinig moeilijkheden.  De jongste trekt naar de derde kleuterklas en die mocht vandaag zijn naam nog een paar keer schrijven.  Ik push hen daar helemaal niet in maar het vooruitzicht om opnieuw naar school te gaan lijkt hen ook wel weer leergierig te maken.

We aten opnieuw een tussendoortje zoals ze dat ook op school zullen doen en voor het eerst sinds 30 juni keek ik weer op de klok om de timing van het avondeten, badje en bedje goed in het oog te kunnen houden.  Zonder stress natuurlijk voor de kindjes maar de dag werd dus iets strakker ingedeeld dan dat ze gewoon zijn.  En die routine doet hen precies wel deugd (ik had ook opgeschreven hoe onze dag er zou uitzien tot ze weer naar school zouden gaan en dat was een groot succes).

En zo tellen we dan langzaam af naar 1 september.

Speelgoed hier, speelgoed daar, speelgoed overal 😩

Vakantie betekent hier bij ons eigenlijk één grote speeltijd. Samen of apart, binnen of buiten, mijn twee jongens spelen wat af en ik vind het heerlijk hoe ze hierbij hun fantasie gebruiken. Al dat spelen heeft wel een keerzijde, de rommel valt soms niet te overzien. Gelukkig beperkt het zich tot onze living en terras maar ik wil natuurlijk op het einde van de dag dat alles ook netjes opgeruimd is. De laatste weken probeerde ik een paar tips hieromtrent uit en die wil ik nu graag met jullie delen: 

Tip 1: ruim slechts twee keer per dag op.

Inderdaad, twee keer dus. We ruimen een eerste keer op rond een uur of twee in de namiddag, want dan begint voor de kindjes ‘rusttijd’. Zo’n uurtje gaan ze dan naar hun kamer waar ze rustig spelen, lezen op bed of wat iPad kijken. Maar hiervoor houden we dus een eerste opruimronde. Vervolgens ruimen we altijd op als deel van de avondroutine. Vlak voor ze nog fruit eten en melk drinken want hiermee sluiten we de dag beneden af. 

Is dat genoeg twee keer? Ja zeker! Ik vind het nog steeds vreselijk om soms de wanorde te moeten aanzien maar ze weten nu ook perfect wanneer ik verwacht dat ze opruimen en dat scheelt een hoop gezeur. 

Tip 2: maak van opruimen een spelletje.

Mijn kindjes vonden opruimen saaaaaaaaai tot ik kaartjes maakte met de cijfers 1 tem 6. We trekken nu alledrie twee kaartjes en je ruimt het aantal stuks op dat overeenkomt met het cijfer op je kaartje. Werkt erg motiverend hoewel het gegeven dus heel erg simpel is 😌. Er bestaan ook liedjes om alles wat aangenamer te maken maar helaas, ik kan niet zingen, dit zou hier alleen maar averecht werken 😛. 

Tip 3: hou het overzichtelijk voor de kindjes.

Koop bij Ikea een paar grote plastic bakken en sorteer hier op een (voor kinderen) logische manier hun speelgoed mee. Blokjes bij blokjes, houten speelgoed allemaal samen,  alle knutselspullen in één bak, alle treintjes in een andere, … Erg handig systeem en geen verwarring mogelijk. De plastic bakken laten je ook toe om af en toe te switchen. Een paar bakken doen dan opnieuw hun intrede terwijl vaak gebruikte even verdwijnen naar onze zolder. Zo wissel je af en niks zo fijn als vergeten speelgoed opnieuw te kunnen ontdekken. Zijn er toch spulletjes waarmee je kindjes steeds minder spelen? Geef ze weg, verkoop ze of breng ze naar de kringwinkel!

Tip 4: waarschuw dat het bijna opruimtijd is.

 ‘Nog 5 minuutjes spelen en dan gaan we opruimen. Nog 1 minuutje spelen en dan gaan we opruimen’. Als ik dit niet even doe en ik vraag om nu op te ruimen dan breekt de hel los. Dus gebruik ik een soort van aankondiging. Daarmee kunnen ze zich mentaal voorbereiden op wat komen gaat en gebeurt het opruimen een stuk vlotter dan zonder deze aankondiging. 

Tip 5: hou rekening met elkaar.

Zodra we de opruimtijd starten verwacht ik dat alle speelgoed opnieuw in de vaste sorteerbak belandt. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. De bouw van een Lego-huis duurt soms wel langer dan gepland waardoor ik dan ook het opruimen ervan wel eens achterwege durf te laten. Als er uren gewerkt wordt aan een blokkendorp en ik heb het gevoel dat ze er nog langer mee zullen spelen dan schuiven we alles wat aan de kant maar hoeft het dus niet afgebroken te worden. Of soms willen ze hele bouwwerken aan papa laten zien, wel ja, dan krijgen die ook gratie tijdens opruimtijd. 

Tip 6: geef het goeie voorbeeld en help mee.

Ik ben me heel erg bewust van mijn voorbeeldspositie als moeder. Daarom ruim ik eigenlijk altijd flink mijn eigen spullen op. Ik kan moeilijk van de kindjes verwachten dat ze alles netjes houden terwijl ik de grote sloddervos uithang. Verder help ik ook altijd mee. Je leert hen op deze manier om snel en efficiënt op te ruimen. Zeker kleinere kindjes hebben nog wat begeleiding nodig om alles weer op zijn plaats te krijgen. 

Zo dit waren dus mijn tips. Denk je nog aan andere zaken? Wil je ze me dan meegeven in de comments? 

Dankjewel! 

Veel liefs, 

Els

Goede voornemens 2017

Ik heb deze blog vreselijk verwaarloosd de laatste maanden wegens drukdrukdruk, woelige tijden in ons huishouden (waarover misschien later meer) en gezondheidsprobleempjes (niks ergs hoor maar mijn energie daalde naar onder nul). Dit berichtje stond nog klaar als concept maar werd nooit gepubliceerd. Tot nu dan. 
Ach, ik zou zo graag willen schrijven dat ik helemaal geen goeie voornemens nodig heb of er geen wil maken maar helaas, het is sterker dan mezelf. Ik vind lijstjes maken namelijk enorm tof, mijn hele leven draait rond lijstjes, opsommingen, to do’s en voor ik het wist had ik dus ook een lijstje met goeie voornemens. Here we go:

– een systeem bedenken om mijn huishoudelijke taken op een overzichtelijke manier op te sommen, te kunnen afvinken en op te volgen. 

– 10000 stappen per dag zetten. 

– eind 2016 maakte ik er een gewoonte van om 30 minuten per dag te bewegen. Dit wil ik zeker volhouden. Een korte wandeling voor de kinderen van school moeten gehaald worden, wat traplopen voor de lunch, even touwtje springen, … zoveel manieren om die 30 minuten op te vullen. 

– 3 keer per week een rondje van 5 km lopen. Ik heb totaal geen ambitie om verder of harder te gaan lopen hoewel het de laatste tijd een beetje kriebelt om toch wat langer te blijven lopen. Misschien probeer ik wel eens met start to run, tot 10 km dan. Misschien ook niet, maar mijn 5 km blijf ik wel gewoon lopen. 

– gewicht verliezen. Ik weeg nu net geen 60 kilo en wil graag nog een kilo of 3 verliezen. De boeken van Sandra Bekkari heb ik al een tijdje in huis (Nooit meer diëten 1 en 2) en ze hebben me door de feestdagen geloodst zonder extra feestkilo’s maar ik wil een versnelling hoger schakelen en dus nog wat afvallen. 

– 2 stukken fruit per dag eten. Groenten zijn hier totaal geen probleem en hoewel ik een enorme zoetekauw ben kan fruit me minder bekoren. Maar ik ga nen effort doen. 

– de strijk niet meer uitstellen. Ik twijfel nog een beetje tussen een vast strijkdag introduceren (heb ik al eerder gedaan maar werkte niet optimaal) of gewoon strijken zodra er strijk voorhanden is. Dit huishoudelijk karweitje stel ik namelijk altijd uit waardoor ik dan eens om de zoveel tijd een hele dag achter mijn strijkplank sta. En ik haat strijken 😜. 

– een betere mama zijn. Ik ben namelijk niet gezegend met eindeloos veel geduld. Maar voor mijn kinderen doe ik mijn best, hoewel het altijd beter kan. Dus ja, laat dat engelengeduld maar komen aanvliegen. 

Winter

Als ik dit typ zitten we midden in een winterprik. Vanochtend zag alles wit en dat was eerder deze week ook al het geval. En ik vind dat wel leuk voor de kindjes, de timing is gewoon ideaal zo in de kerstvakantie. De jongens zijn dan niet binnen te houden en amuseren zich uren in de sneeuw. Hoezo nat en koud? Het deert hen helemaal niet. Ikzelf kijk toe vanachter glas, ik ben niet zo’n liefhebber. Wintersport en toestanden kan me totaal niet bekoren. En het is niet de kou die me deert, ik vermoed dat de combinatie sneeuw en ijs gewoon niks voor mij is. Ik ben dan geen held, me op de baan begeven lukt wel maar ik sta echt niet te springen om lange autoritten te maken. Wandelen lukt ook wel maar sinds ik ooit een geweldige schuiver maakte op  wat ijs ben ik supervoorzichtig. Mijn jongens lopen alle kanten op en ik waggel er wat achteraan. Net alsof een wit laagje me hopeloos onzeker maakt. 

Hoewel ik de afwisseling in seizoenen heel erg kan apprecieren (altijd zomer gaat toch ook vervelen?) heb ik wel voorkeuren. De winter is mijn favoriete seizoen niet. Vorige winter kreeg ik helaas een dip die maar bleef duren tot eindelijk de lente doorbrak. Niet leuk. Ik ga er ook alles aan doen om het dit jaar te vermijden door gewoon elk zonnig moment naar buiten te gaan. Want donkere dagen, brrrr, ik zie dat niet zitten. En ik geef toe, ergens ben ik bang om opnieuw te beginnen sukkelen. Maar hopelijk ben ik dit jaar de winterdip gewoon te snel af door mijn vit d supplementen. Of start de lente gewoon al half januari, dat zou pas vet cool zijn (vocabulaire van de vierjarige 😊).

 En toch vind ik het wel zijn charmes hebben, warme chocolademelk, stoofpotjes, de feestdagen, een lekker heet badje of knus onder een dekentje kruipen, maar ik hou net iets meer van de warmte van de zon op mijn huid. Tot het zover is probeer ik maar wat te genieten van de winterse taferelen. De jongens hebben er lang genoeg op gewacht.